کیتارو Kitaro (Kitarō) (به ژاپنی) که به‌معنی مرد عاشق است، نام مستعار ماسانوری تاکاهاشی Masanori Takahashi آهنگساز مشهور ژاپنی است.

در دنیا افراد زیادی هستند که به سمت موسیقی می‌روند اما معدود افرادی نیز هستند که موسیقی آن‌ها را به سمت خود می‌کشد و کیتارو یکی از آن‌ها است که با شنیدن صدای موسیقی در سرش، به سمت دنیای موسیقی رفت.

کیتار در سال ۱۹۵۳ در روستایی در منطقه تویوهاشی ژاپن متولد شد و موسیقی را به‌صورت خودآموز و بدون داشتن دانش نت‌خوانی یاد گرفت.

اودرخانواده‌ای به دنیا آمد که پیرو مذهب شینتو بودند. پدر و مادر وی کشاورز بودند اما او از کودکی متوجه می‌شود که با دهقانان اطراف خود متفاوت است و همیشه در سرش صدای موسیقی می‌شنود.

او از کودکی علاقه‌اش را به موسیقی نشان داد اما پدر و مادر وی مخالف فعالیت او در این زمینه بودند.

موسیقی را به‌صورت خودآموز و بدون داشتن دانش نت‌خوانی با خرید یک گیتار و تلاش در نواختن آن آغاز کرد.

عکس کیتارو سیاه و سفید

او می‌گوید : من هرگز تحصیل نکرده‌ام. من نمی‌توانم نتهای موسیقی را بخوانم یا بنویسم. اما انگشتانم حرکت می‌کنند و من متعجب می‌شوم که این موسیقی از کجاست، من آهنگ‌هایم را می‌نویسم ولی در واقع آنها متعلق به من نیستند. همین آوای درونی او را بر آن می‌دارد تا پس از پایان دبیرستان، قید شغلی را که پدر و مادر برایش در شرکتی محلی دست و پا کرده بودند، بزند و راهی سفر به شهرهای بزرگ ژاپن شود تا شاید بتواند در آن جا موسیقی را به حرفه خود تبدیل کند.

عکس کیتارو در دوران جوانی

کیتاروی جوان در ابتدا مجبور می‌شود در رستوران‌های توکیو و یوکوهاما گارسونی کند

کیتارو ابتدا با گیتار شروع کرد و چند ساز دیگر آموخت،کم کم به دلیل تجربه اش در نواختن چند ساز مختلف توانست در کلوب‌های شبانه به عنوان نوازنده استخدام شود.

پس از مدتی کیبورد نوازی در کلوب‌های شبانه با ساز جادویی سینتی سایزر آشنا می‌شود و این نقطه عطفی برای او و حتی موسیقی جهان است.

در این دوران کار با سینتی سایزر را به خوبی فرا گرفت، سپس به گروه موسیقی خاور دور پیوست و همراه این گروه در اروپا و آسیا کنسرت برگزار کرد.

کیتارو  در دوران جوانی در کنسرت

بعد از این کنسرت‌ها او اولین آلبوم انفرادی خود به نام «داستان ماه کامل» و سپس «بهشت» را منتشر کرد

شبکه NHK به کیتارو پیشنهاد ساخت موسیقی برای مستند «جاده ابریشم» را داد. پخش جهانی این سریال موجب شهرت بین‌المللی کیتارو شد. موسیقی متن جاده ابریشم جایزه گلکسی را برای او به ارمغان آورد و میلیون‌ها نسخه از آن در سراسر جهان فروخته شد.

در سال 1993 کیتارو برای فیلم «بهشت و زمین» به کارگردانی الیور استون موسیقی تیتراژ پایانی را ساخت و موفق به دریافت جایزه گلدن گلاب گردید.

وی تاکنون ۳۰ آلبوم منتشر کرده که بسیاری از آنها جزو پرفروش ترین‌ها بوده‌اند.

او اکثر آثارش را در استودیو شخصی‌اش در یکی از کوهپایه‌های ژاپن ساخته، نواخته و ضبط کرده‌است.

کیتارو در حال نواختن درامز

کیتارو ذاتاً یک هنرمند است؛

علاوه بر صفحه کلید، سازهای زیادی مانند گیتار ، فلوت ، طبل های تایکو و ... را می نوازد.

دهقانان کوهپایه‌های فوجی یاما اکنون ۲۵ سال است که در ماه اوت هر سال در آن شبی که ماه کامل است، از شامگاه تا سپیده دم را با صدای تایکو (طبل بزرگ ژاپنی) به صبح می‌رسانند. طبق سنت ژاپنی، تایکو نوازی نوعی ادای نذر است. تایکو نوازی ماه آگوست در معبد بودایی نیز ادای نذر کیتارو است.

او برای شکرگذاری از زمین، سالی یک شب طی مراسمی که ژاپنی‌ها آن را جشن ماه کامل می‌نامند تا صبح بر تایکو می‌کوبد. آن قدر می‌کوبد و می‌کوبد که اغلب از دستانش خون جاری می‌شود، اما صدای طبل هرگز تا طلوع آفتاب قطع نمی‌گردد.

علاوه بر آن کیتارو آهنگساز ، مجری و کارگردان است. گاهی اوقات خودش به طراحی روشنایی کنسرت ها و تنظیم آلبوم ها مشغول است. علاوه بر این، کیتارو یک عکاس است. به عنوان مثال ، جلد آلبوم "گایا" عکسی از منظره خانه اش است.

کیتارو در حال نواختن پیانو

کیتارو را به عنوان بنیان‌گذار سبک نیو ایج در جهان می‌شناسند.

با سبک‌های الکترونیک، فولکلور، کلاسیک به خوبی آشناست و با استفاده از سازهای کیبورد، گیتار، فلوت ژاپنی و پرکاشن آهنگ‌سازی می‌کند.

تکرار ملودی یکی از ویژگی‌های آثار کیتاروست. او با این تکرارها کاری می‌کند که ملودی در ذهن مخاطب نقش ببندد. در موسیقی کیتارو، عرفان و مذهبش نمایان است و با استفاده از فلوت ژاپنی و سازهای کوبه‌ای سرزمینش این مسأله پررنگ‌تر می‌شود. در تنظیم قطعات با استفاده از سینتی سایزرها در کنار ویولن، هارپ و فلوت‌های محلی رنگ و بوی خاصی به موسیقی‌اش می‌بخشد.

طبیعت نقش مهمی در موسیقی کیتارو دارد. گوش دادن به موسیقی او کاری می‌کند که انسان طبیعت را لمس کرده و ذهن را رها کند.

موسیقی کیتارو مخاطب را وادار به تفکر و شناخت دنیای ناشناخته می‌کند و واسطه‌ای برای پیوند میان شرق و غرب است.


او در سراسر دنیا از جمله ایران کنسرت برگزار کرده است.

کیتارو در سال ۱۳۹۳ اجرای خود در تالار وزارت کشور با همراهی گروهی از نوازندگان خارجی و نیز ارکستری از نوازندگان ارکسترسمفونیک تهران به صحنه برد.

کیتارو، عاشق موسیقی نواحی ایران است و خود را عاشق ایرانیان و کهن دیار هزاران ساله می داند.

او از این که موسیقی هایش، مردم جهان را به نقاط مختلف گیتی می برد و با فرهنگ ها و ملیت های مختلف آشنا می کند خرسند است و این راز کیتارو بوده که زمینه موفقیت های بین المللی او را فراهم نمود. سخن با ملت ها به زبان موسیقی که زبان مشترک همه انسان های روی زمین است.