انوشیروان ۳ برادر با نام‌های اردشیر، شهردادو شهریار دارد که آن‌ها هم در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند.

شهرداد روحانی آهنگساز و رهبر ارکستر است و بیشتر آهنگ‌های «انوشیروان» را تنظیم کرده‌است.

وی دارای ۲ فرزند با نام رضا روحانی و نوا روحانی است. رضا روحانی با استعداد ذاتی که از پدر به ارث برده است، تحصیلاتش را در زمینه موسیقی ادامه داده است.

انوشیروان روحانی همراه با برادرانش

انوشیروان روحانی همراه با برادرانش

آغاز فعالیت هنری

انوشیروان روحانی پس از سه سال که مدت ماموریت پدرش به پایان رسید، به اتفاق خانواده از شهر رشت راهی تهران شد.

از سن ۶ سالگی در سایه رهنمودهای پدر با نت های موسیقی آشنا شد و به این ترتیب در هنرستان موسیقی پذیرفته شد و اساتیدی بسیاری من جمله جواد معروفی و روح الله خالقیآموزش اورا به عهده گرفتند‌.

در سن ۹ سالگی با راهنمایی‌های پدر و پیشرفت چشم گیرش در «جامعه باربد» که به سرپرستی اسماعیل مهرتاش اداره می‌شد، برنامه‌هایی اجرا کرد که از سوی مهرتاش و مدعوین مورد تشویق قرار گرفت.

وی در کنار تحصیل در زمینه موسیقی در سال ۱۳۴۷ موفق به دریافت گواهینامه خلبانی نیز گردید.


روحانی از این تاریخ به بعد مدارج ترقی را به سرعت طی نموده و پس از چند سال به رادیو راه یافت و در ارکسترهای مختلف برنامه‌هایی اجرا کرد.

در اولین جلسه‌ای که او را در ۷ سالگی جهت اجرای برنامه کودک به رادیو می‌برند اما به علت خردسالی، صبحی مهتدی مجری برنامه و قصه گوی شهیر، او را روی صندلی گذاشت تا سازش به میکروفن نزدیک شود.

از سن ۱۵ سالگی عضو روزمزد رادیو شد و در ۲۱ سالگی اولین آهنگش را بنام «اسرار ساز» با کلام کریم فکور ساخت که با صدای پوران اجرا شد.

روحانی بیش از ۲۵ سال نداشت که عضو شورای موسیقی رادیو شد و تا آخرین سالی که در آن سازمان فعالیت داشت، این سمت را عهده‌دار بود. وی از اولین برنامه «گلها» با این برنامه همکاری فراوان داشت و رهبری ارکستر شماره ۴ به عهده او بود. وی در سال‌های اخیر به عنوان آهنگساز با ارکسترهای معروف جهان همکاری نزدیک دارد، که نشان دهنده تسلط او بر سبک‌های جهانی موسیقی از جمله موسیقی کلاسیک است.

همچنین روحانی در سال ۱۳۵۰ به هزینه شخصی مدرسه‌ای در روستای کلشتر واقع در شهر رودبار استان گیلان احداث نمود.


روحانی در آهنگسازی ویژه فیلم و سینما نیز دارای آثار معروف و ارزنده‌ای می‌باشد. اولین بار در سال ۱۳۴۶ توسط وی «ارگ» به ایران آورده‌شد.

«تولدت مبارک» یکی از آثار انوشیروان روحانی است که تقریباً تمامی ایرانیان در مراسم‌های تولد با آن خاطره دارند. این ترانه اولین بار به مناسبت جشن تولد خودرو ایرانی پیکان در سال ۱۳۴۹ ساخته و رو نمایی شد.

از دیگر آثار زیبا و به یاد ماندنی این استاد ارجمند می‌توان به «آواز جدایی»، «راز خلقت» (دارم سؤالی از خدا)، «هوس»، «مجنون تو»، «عاشق شدم من»، «سلطان قلب‌ها» و «گل سنگ» اشاره کرد.

اصغر فرهادی در مصاحبه‌ای از علاقه خود به آهنگ سلطان قلبها گفت و اینکه به همین دلیل از این آهنگ در فیلم شهر زیبا استفاده کرد.

انوشیروان روحانی در حال نواختن پیانو